Download overzicht
Software zoeken
Nieuwsgroepen
Dvd ripping
Gratis software
Index Recepten
Eend met wisky
Javascripts
Broncode beveiligen
HTML generator
Kleurencode
Sitemap generator
Pagerank checker
Populariteit
Back-Link checker
Domein leeftijd
Domein status
Educatie index
Rekenen
Nederlands typen
Breuken ( + )
Breuken ( - )
Breuken ( X )
Breuken ( : )
Educatieve links
Galgje
Letterzoeken
Klokkijken
Plofsommen
Topografie
NOS Journaal
NOS radio journaal
Radio
Videoclip zoeken
TV programma zoeken
Comedy zoeken
TV zenders
Torrents
Nu
PCM
Tweakers
Computer idee
Paginanieuws
Nieuws zoeken
Feyenoord
Virusalert
Nos nieuws
Retecool
Nu sport
Webwereld
The-not-so-daily-crap
Nos nieuws

Nos nieuws RSS

Beelden gezochte criminelen sneller openbaar

Het Openbaar Ministerie verruimt de mogelijkheden om foto- en filmmateriaal van gezochte verdachten te verspreiden. Voortaan mag dat ook als bijvoorbeeld een nieuw misdrijf kan worden voorkomen, zegt hoofdofficier van justitie Diederik Greive in De Telegraaf.

"We leven in een moderne tijd. Je weet dat er overal camera's hangen. Dan moet je ook niet gaan klagen als je een misdrijf pleegt en de beelden worden gebruikt", zegt de topman van het OM in de krant.

De Aanwijzing Opsporingsberichtgeving uit 2009 regelt wat wanneer mag worden vrijgegeven. Nu ligt de nadruk nog op aanhouding van verdachten, maar vanaf 1 december kan beeldmateriaal ook worden ingezet voor hulp bij onderzoek of het voorkomen van misdaden.

"Zelfs als we geen zaak hebben, kunnen we voor een goede en slagvaardige opsporing de identiteit van iemand prijsgeven, ter voorkoming van een misdrijf. Een alertering bijvoorbeeld", legt Greive uit.

Treinverkrachter

Hij noemt als voorbeeld de zaak van treinverkrachter Adam V., die voor zijn proces vluchtte naar Spanje. "Dit is een voorbeeld van een zaak waar we nu eerder met beelden en de identiteit naar buiten kunnen komen wanneer het via de reguliere opsporing niet lukt om zijn verblijfplaats te achterhalen."

Greive benadrukt dat het OM zorgvuldig een afweging zal maken over de privacy van de verdachten. "Het belang van het wegnemen van ernstig en dreigend gevaar voor de burger weegt meestal zwaarder dan de privacy van een verdachte, veroordeelde of potentiŽle dader. Maar je moet iedere casus wel zorgvuldig bekijken en een besluit goed onderbouwen."

De hoofdofficier wijst erop dat de bestaande werkwijze nauwelijks tot klachten leidt. "En bovendien", lacht Greive, "criminelen die 'on the run' zijn, gaan ons niet bellen met een klacht".


Wijkverpleegkundigen voeren actie tegen papieren rompslomp

Wijkverpleegkundigen in het hele land voeren vandaag actie tegen de bureaucratie waarmee ze te maken hebben. Ze staken niet, maar doen een dag lang alleen nog administratieve handelingen die zij zelf nuttig vinden.

Eerder voerden onder meer aanbieders van geestelijke gezondheidszorg, huisartsen en leraren actie tegen de bureaucratie. Het terugdringen van administratieve rompslomp is een van de prioriteiten van het kabinet. Minister Bruins hield afgelopen weekend een eerste 'snoeisessie' in alle formulieren en registraties in de zorg.

Het idee komt van wijkverpleegkundige Caroline Smeets. "De werkdruk is al hoog en de belachelijke hoeveelheid bureaucratie frustreert dan nog meer", vertelt ze. Een handeling van 20 minuten kan zomaar twee uur formulieren invullen betekenen. "Het hele systeem is alleen maar gericht op wantrouwen en kostenbeheersing, en dat is niet hoe ik graag werk."

Tijd voor koffie

Smeets ontketende met haar idee een officiŽle actiedag, met een actiecentrum in Utrecht. Hier zit een belpanel klaar om klachten en suggesties voor het snoeien in de administratieve last te noteren. In het belpanel zitten onder meer mensen van de Inspectie Gezondheidszorg en Ab Klink namens de zorgverzekeraars. Via een scherm gaat ook minister Hugo de Jonge met wijkverpleegkundigen in gesprek.

In het hele land zijn er andere invullingen van de actie. In de Hoeksche Waard gaan wijkverpleegkundigen een koffiemiddag doen met cliŽnten, omdat ze "daar nu wel tijd voor hebben". In het UMC is er een posterwedstrijd voor minder administratie in de zorg en in Woerden gaat de ouderenbond de ANBO met ouderen en wijkverpleegkundigen in gesprek over overbodige bureaucratie.

Niet alle wijkverpleegkundigen doen mee aan de actie. Beroepsvereniging VenVN denkt dat de helft actief meedoet door geen administratie te doen, suggesties in te bellen of een activiteit te organiseren. Ongeveer 1200 hebben zich aangemeld op een actiewebsite. Wijkverpleegkundigen die niet meedoen, geven als reden dat ze het zich niet kunnen veroorloven de administratie naar de dag erop te verplaatsen. Ook voelen niet alle verpleegkundigen de administratieve last even zwaar.

Hardnekkig probleem

De gevoelde administratieve druk is een gezamenlijk probleem, zeggen alle partijen. Iedereen wil minder regeltjes, maar erin snijden lukt maar niet. Soms lijkt een administratieve handeling verplicht, maar is de werkelijkheid genuanceerder. Een voorbeeld is de '5-minuten-registratie', die veel wijkverpleegkundigen dwars zit. Die registratie betekent dat verpleegkundigen iedere 5 minuten via een app op de telefoon moeten registreren wat ze doen en waar ze zijn.

Het idee daarachter is dat de zorgverzekeraar goed inzicht krijgt in zorg die gedeclareerd wordt. Maar zijn zorgorganisaties echt verplicht dit te doen? De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) zegt van wel, maar nuanceert dat beeld ook. "Veruit de meeste zorg mag werken met een andere beleidsregel, die werkt met een integraal tarief. Of daarmee de minutenregistratie daadwerkelijk vervalt, hangt weer af van welke afspraken de betreffende zorgverzekeraar met een organisaties maakt," zegt een woordvoerder.

Minister Hugo de Jonge heeft laten weten aan het eind van de dag alle ideeŽn te willen horen. Morgenochtend heeft hij de betrokken partijen uitgenodigd om direct in die lijst te snoeien.


Foto op rommelmarkt blijkt zeldzaam plaatje Billy the Kid

Een oude foto van een groepje cowboys blijkt waardevoller te zijn dan gedacht. Amerikaanse historici hebben Wild West-crimineel Billy the Kid herkend op het plaatje, samen met de man die hem zou vermoorden, Pat Garrett. Daarmee zou de afbeelding miljoenen waard kunnen zijn.

Frank Abrams kocht de tintype, een vroeg soort foto, in 2011 voor 10 dollar op een rommelmarkt. Hij hing het metalen plaatje in een gastenkamer en grapte tegen bezoekers dat het een afbeelding van Jesse James was.

Toen Abrams hoorde over een andere teruggevonden foto van Billy the Kid, die in 2015 werd geveild voor 5 miljoen dollar, bekeek hij het plaatje eens beter. Al snel herkende hij de crimineel als tweede van links. Pat Garrett is de man helemaal rechts. De foto moet tussen 1875 en 1880 zijn gemaakt, denken experts die hij raadpleegde.

Geen verkoopplannen

Billy the Kid werd een Wild West-legende door de moord op zeker acht tegenstanders. Hij was bevriend met Garrett, totdat die als sheriff werd aangesteld. Op zijn 21ste schoot Garrett Billy the Kid dood na een ontsnapping.

Als liefhebber van geschiedenis is Abrams niet van plan de foto te verkopen. "Daar denk ik nu niet aan. Die dag komt misschien nog eens, maar nu nog niet."


Geen gratie voor IsraŽlische militair die Palestijn executeerde

De IsraŽlische militair die een ongewapende Palestijnse arrestant doodschoot, krijgt geen gratie van president Rivlin. Volgens hem heeft de sergeant al een lage straf gekregen.

Elor Azaria schoot op 24 maart vorig jaar van dichtbij een 21-jarige Palestijnse man dood, kort nadat die een IsraŽlische militair had verwond met een mes. De 19-jarige Azaria zei te vrezen dat de Palestijn nog een bomgordel droeg en wilde hem daarom uitschakelen. Het fatale schot werd vastgelegd op camera.

De zaak verdeelt IsraŽl. Mensenrechtenorganisaties spraken van een wederrechtelijke executie; voorstanders van een harde lijn tegen Palestijnse terroristen noemen Azaria een held die collega's wilde beschermen.

Mild

Premier Netanyahu pleitte voor gratie voor Azaria. Vorige maand diende de militair een officieel verzoek daarvoor in.

President Rivlin vindt echter dat de 14 maanden cel die Azaria kreeg al mild genoeg zijn. Het OM eiste 3 tot 5 jaar cel en voor doodslag had hij 20 jaar kunnen krijgen.

De rechtse minister Lieberman van Defensie betreurt het besluit van Rivlin. Volgens hem laat de president de kans lopen om "een einde te maken aan een affaire die ons land schokte".


Verbijstering over besluit FDP: 'Coalitie lag binnen handbereik'

De CDU, CSU en de Groenen reageren verbijsterd op het vertrek van de FDP uit de coalitieonderhandelingen. De partijen zeiden juist ervan uit te gaan dat een coalitie binnen handbereik lag, omdat er op veel moeilijke dossiers compromissen waren gesloten.

"We dachten dat we op weg waren naar een regering", zei Angela Merkel vannacht na het stuklopen van de gesprekken. "Natuurlijk moest er water bij de wijn worden gedaan, maar dat heb je met partners die van zo ver moeten komen. Daarom betreur ik dat we geen oplossing hebben kunnen vinden."

Ook partijvoorzitter Horst Seehofer van Merkels zusterpartij CSU zei dat hij ervan uitging dat de vier partijen een regering konden vormen. "In alle thema's waar we over spraken waren er afspraken. Nadrukkelijk waren er ook in alle aspecten van het vluchtelingendossier overeenkomsten mogelijk geweest."

Merkel beaamde dat: "Vluchtelingen waren een centraal thema. De verschillen met de FDP waren hier minder groot, maar we hadden een oplossing kunnen vinden met de Groenen. We weten dat we samen moeten werken."

'Populisme'

FDP-leider Lindner had eerder op de avond juist gezegd niet tevreden te zijn over het behaalde resultaat. Volgens hem waren er te veel tegenstrijdigheden, open vragen en sluimerende conflicten, omdat de verschillen onoverbrugbaar waren. "Ook vandaag hebben we geen nieuwe vooruitgang kunnen boeken, sterker: op sommige punten gingen we achteruit, omdat compromissen weer betwijfeld werden."

Partijleider ÷zdemir van de Groenen zei dat de FDP al vanaf het begin van de onderhandelingen dwars lag. "Wij wilde tot de laatste seconde een coalitie sluiten, maar een partner had die wil niet." Partijgenoot Reinhard BŁtikofer zei dat Lindner populisme boven regeringsverantwoordelijkheid kiest.

In zijn reactie verwees Seehofer ook naar de opkomst van rechts-populistische partijen in Duitsland. "Deze coalitie was een antwoord geweest op de verkiezingsuitslag. We hadden de polarisering kunnen overwinnen en radicale krachten kunnen terugdringen. Daarom is het jammer dat het niet gelukt is."

Het is nog niet duidelijk hoe het nu verder zal gaan in Duitsland. Angela Merkel zal morgen eerste bondspresident Steinmeier officieel op de hoogte brengen. "Het is een dag om diep na te denken over hoe het verder moet in Duitsland. Ik zal er als kanselier alles aan doen om het land door deze zware weken te loodsen."


FDP stapt op, coalitievorming Duitsland mislukt

De coalitiebesprekingen over een nieuwe Duitse regering zijn mislukt. De FDP trekt zich terug uit de onderhandelingen over een 'Jamaica-coalitie' met CDU/CSU en de Groenen.

"Het is beter niet te regeren dan verkeerd te regeren", zei voorman Lindner in Berlijn. Volgens hem is er geen vertrouwensbasis gevonden tussen de partijen.

Rond middernacht zei Lindner dat de partijen geen overeenstemming konden bereiken over hoe het land gemoderniseerd moest worden. "Wij willen en kunnen hier geen verantwoordelijkheid voor nemen. Veel van de besproken maatregelen vinden we zelfs schadelijk", zei Lindner. "We willen onze kiezers niet in de steek laten door een beleid te steunen waar we niet van overtuigd zijn."

Het was vooraf al duidelijk dat er grote politieke verschillen te overbruggen waren tussen Merkels christendemocraten, de Groenen en de liberalen van de FDP. Onder meer over het klimaat en de vluchtelingenproblematiek lagen de partijen ver uit elkaar. Volgens Lindner zijn de onderhandelingen niet stukgelopen op ťťn onderwerp, maar waren de partijen het over meer punten niet eens.

De afgelopen dag werd als een cruciaal moment in de onderhandelingen gezien. De leiders van de partijen spraken uren met elkaar, soms onderbroken door overleg in eigen kring. Een ultimatum dat de onderhandelaars zichzelf voor 18.00 uur hadden gesteld, verliep zonder resultaat.

Volgens Lindner was de sfeer gisteren juist verslechterd, omdat er weer gemorreld zou worden aan eerder bereikte compromissen. Daardoor was het voor hem duidelijk dat de partijen er niet uit zouden komen. "We nemen het niemand kwalijk voor zijn principes op te komen, dat doen we zelf ook."

Bondskanselier Merkel heeft teleurgesteld op het besluit van de FDP gereageerd. Partijbons Reinhard BŁtikofer van de Groenen zegt dat Lindner populisme boven regeringsverantwoordelijkheid verkiest. Hij verweet hem bovendien dat hij eerst een persverklaring gaf, voordat hij afscheid nam van de coalitiebesprekingen.

Nieuwe verkiezingen?

Omdat de SPD na de verloren verkiezingen van 24 september resoluut voor de oppositie koos, is nog niet duidelijk wat er nu gaat gebeuren. Merkel zou kunnen proberen een minderheidsregering met de Groenen of de FDP te vormen; dan zou ze respectievelijk 42 of 29 zetels steun moeten vinden bij besluiten.

Een dergelijke coalitie zou uniek zijn voor Duitsland en Merkel heeft eerder al gezegd daar geen voorstander van te zijn. In Duitsland wordt daarom ook rekening gehouden met nieuwe verkiezingen.


Doden door ongeluk met spookrijder bij de Roertunnel

Bij Roermond zijn twee doden gevallen bij een ernstig ongeluk met een spookrijder. Het gaat om de bestuurders van de twee auto's die botsten.

De frontale aanrijding gebeurde net buiten de Roertunnel, op de rijbaan naar het zuiden. Vlak voor het ongeluk werd al gemeld dat er een spookrijder reed.

Brokstukken van de auto's kwamen terecht op de rijbaan richting Nijmegen. De A73 werd daarom enkele uren in beide richtingen afgesloten tussen Roermond-Oost en de Roertunnel.

Over de identiteit van de slachtoffers is nog niks bekendgemaakt.


Hoeveel man kan je kwijt op ťťn motorfiets?

De 'Tornadoes' noemen ze zichzelf: een onderdeel van het Indiase leger dat al meerdere wereldrecords heeft gebroken.

Vandaag begonnen ze aan een nieuwe uitdaging: met zoveel mogelijk militairen een ritje maken op een motorfiets.

Op een militair vliegveld in Bangalore heeft de groep een speciale motorfiets neergezet.

De mannen stappen een voor een op de motor...

Maar de poging mislukt, de mannen vallen van de motor.

Wat er gebeurde is niet duidelijk. Misschien werd een van de twee kanten te zwaar of werd er een stuurfout gemaakt.

Ze proberen het opnieuw: deze keer is de poging wel succesvol.

Uiteindelijk weten 58 militairen op de motor te klimmen. Ze rijden 1200 meter in 2 minuten en 14 seconden.

De 'Tornadoes' zetten met hun poging een nieuw wereldrecord en zijn dolblij.

Het vorige record stond op naam van een ander onderdeel van het Indiase leger met de naam 'Daredevils'. Zij wisten in 2010 56 man op een motor te krijgen.


Duitse coalitie-onderhandelingen vermoedelijk weer nachtwerk

Het coalitie-overleg in Duitsland lijkt nachtwerk te worden. Er wordt al de hele dag onderhandeld tussen Merkels CDU, zusterpartij CSU, de liberale FDP en de GrŁnen. Voorman Kellner van de GrŁnen zei na het diner dat de partijleiders weer bij elkaar zitten "en dan kijken we niet op een uurtje".

De partijen zijn al een paar keer uit elkaar gegaan om in eigen kring verder te overleggen.

Vandaag gold als een beslissende dag voor de onderhandelingen, die zich al wekenlang voortslepen, maar er is geen harde deadline. Volgens CSU-leider Seehofer moet er de tijd worden genomen als dat nodig is. "Het gaat erom dat Duitsland een goede regering krijgt en dat die op een zorgvuldige manier tot stand komt."

Struikelblok

Om opnieuw te kunnen regeren, heeft CDU-leider Merkel de steun nodig van zusterpartij CSU, de GrŁnen en de liberale FDP. Het grote struikelblok is het vluchtelingenbeleid, maar ook over milieukwesties en klimaat wordt nog hard onderhandeld.

De GrŁnen zouden kunnen leven met een bovengrens van 200.000 vluchtelingen die Duitsland per jaar opneemt. Ze zouden dan wel eisen dat het grondrecht voor mensen om asiel aan te vragen niet wordt aangetast en dat de eisen voor gezinshereniging niet worden verscherpt. Daarvoor zouden ze steun krijgen van de FDP.


Als 91-jarige paardrijden in de regen, koningin Elizabeth doet het

Het was rotweer, maar dat leek haar niet te deren. De Britse koningin Elizabeth werd vandaag gespot terwijl ze in de regen aan het paardrijden was op haar landgoed Windsor. Vergezeld door de opperstalmeester reed ze met de capuchon van haar regenjas over het hoofd door de tuin.

Elizabeth is 91 en rijdt al paard sinds haar vierde. De laatste jaren doet ze dat wel een stuk minder, al werd ze van de zomer ook nog paardrijdend op Windsor gezien. Het weer was wel een stuk beter toen.

Platina

Elizabeth en haar man, de 96-jarige prins Philip, vieren morgen hun 70-jarig huwelijk. Naar verwachting van Britse media wordt het platina huwelijk niet gevierd met publieke evenementen. Wel is er op Windsor Castle een privťfeest.

Eerder deze week bracht het Britse koningshuis al foto's naar buiten van Elizabeth en prins Philip.


Spoorbrug met wat vertraging nu toch geplaatst

Het plaatsen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht is met een paar uur vertraging voltooid. De brug ligt er, maar moet nog wel worden vastgezet.

De waterstand was iets te laag om de brug te kunnen plaatsen. De ponton waarop de brug steunt, moest precies op de goede hoogte liggen en dat was niet het geval.

Op verzoek van de aannemer verhoogde Rijkswaterstaat de waterstand met 10 centimeter. Daarvoor werd de sluis bij Wijk bij Duurstede opengezet. "Het waterpeil in de rivier is hoger dan het kanaalpeil, dus het stroomt vanzelf het Amsterdam-Rijnkanaal in", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

De brug is 170 meter lang, 15 meter breed en weegt ruim 3000 ton. Door de nieuwe spoorbrug kunnen er meer treinen tussen Utrecht en het westen van Nederland rijden. Vanwege de klus was het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag, Rotterdam en Leiden stilgelegd. Ook mochten er geen schepen varen. Aanvankelijk zou de stremming tot 14.00 uur duren, maar dat wordt middernacht. Dan wordt het scheepvaartverkeer hervat, maar er zal nog wel hinder zijn voor schepen. Er liggen meer dan twintig schepen te wachten.


Mugabe houdt in tv-toespraak poot stijf, geen woord over aftreden

President Robert Mugabe heeft in een verklaring die live op de televisie werd uitgezonden niet gezegd dat hij aftreedt. Lang leek het erop dat hij dat wel zou doen, maar de cruciale woorden sprak hij niet uit.

Zijn toespraak had veel weg van een soort van troonrede met allerlei beleidsvoornemens, zei correspondent Bram Vermeulen op NPO Radio 1. "Het leek wel of Mugabe een paar pagina's vergeten was."

De 93-jarige Mugabe excuseerde zich na het uitspreken van de verklaring. "Sorry", zei hij. "Ik hoop dat we dat kunnen corrigeren. Het is de verkeerde speech." Of daarvan inderdaad sprake is, is niet duidelijk.

Afzetten

Het enige dat nu overblijft is een afzettingsprocedure in het parlement, zei Vermeulen. Het leger kiest daarmee voor de legale route.

"De generaals willen niet de geschiedenis ingaan als een junta", zegt Vermeulen. "Ze willen dat de economie weer wordt opgestart, dat ze worden geaccepteerd door de internationale gemeenschap.

De legale route loopt via het parlement. Vermeulen verwacht dat daar morgen de afzettingsprocedure van start gaat.

Mnangagwa

De verwachting is dat de voormalige vicepresident Emmerson Mnangagwa Mugabe zal opvolgen. Daarmee is allerminst gegarandeerd dat Zimbabwe weer een democratie wordt.

Mnangagwa was onder Mugabe decennialang de tweede man van Zimbabwe en wordt nu door het leger naar voren geschoven.

ZANU-PF

De Zimbabwaanse legertop onderhandelt al dagen met Mugabe over zijn aftreden. Ook de katholieke kerk praat in op Mugabe. Eerder vandaag heeft het centrale comitť van Mugabe's partij ZANU-PF hem afgezet als partijleider.

Toch zei Mugabe dat hij het partijcongres dat over enkele weken gehouden wordt, zal voorzitten. "Of hij wil de feiten niet onder ogen zien, of hij weet iets wat niemand hier in Zimbabwe kan overzien", zei Vermeulen in Nieuwsuur.


Opvallend veel bootvluchtelingen naar Spanje

Afgelopen weekend hebben zo'n 500 migranten vanuit Noord-Afrika de oversteek gemaakt naar Spanje. Ze kwamen met circa vijftig boten uit Algerije. In de regio Murcia werden ongeveer 470 migranten onderschept door een patrouilleschip. Nog eens veertig migranten werden onderschept in twee boten in de Straat van Gibraltar.

In de Spaanse enclave Ceuta in Noord-Afrika, kwamen vandaag twintig migranten per boot aan. De kustwacht haalde ook drie lichamen uit het water van vluchtelingen die waren verdronken.

Verrassend

Ook de kustwacht in Algerije heeft dit weekeinde illegale migranten van boten gehaald. Donderdag, vrijdag en gisteren zetten 286 migranten via de Middellandse Zee koers naar Europa. Dat is uitzonderlijk omdat het relatief weinig voorkomt dat migranten proberen de oversteek te maken vanuit Algerije. De meeste van de honderdduizenden Afrikanen die dat proberen, vertrekken vanuit LibiŽ. Bovendien doen ze die pogingen meestal in de zomer, als het weer geschikter is.

Een mogelijk verklaring voor de opleving in het aantal oversteekpogingen is dat de economie in Algerije is geraakt door een sterke daling van de inkomsten uit brandstoffen.


Na ruim 50 jaar krijgt ruimtekat Fťlicette eindelijk erkenning

De kat Fťlicette, de eerste kat in de ruimte en ook de enige die een verblijf in de ruimte tot nu toe heeft overleefd, krijgt haar eigen monument. Met dank een inzamelingsactie, waarbij bijna 50.000 euro werd opgehaald.

Een campagne op Kickstarter van de Brit Matthew Serge Guy was dusdanig succesvol dat de zwart-witte kat nu een eigen monument krijgt. Het ontwerp staat nog niet helemaal vast, maar waarschijnlijk wordt het een bronzen beeld van zo'n anderhalve meter hoog. "Het wordt zeker iets met een kat en een raket", schrijft de initiatiefnemer op Kickstarter. Het moet komen in Parijs, de woonplaats van de kat.

Naar verwachting wordt het monument volgend jaar geplaatst, net op tijd om de 55ste verjaardag van Fťlicette's vlucht te vieren. Volgens initiatiefnemer Guy is het monument ook bedoeld voor alle andere dieren die naar de ruimte zijn gestuurd.

Ingeslapen

Fťlicette werd op 21 oktober 1963 door de Franse ruimtevaartorganisatie CNES de ruimte ingeschoten. Het dier was op het hoogtepunt zo'n 200 kilometer van de aarde vandaan en landde 13 minuten later. Of de kat was gekocht in een dierenwinkel of dat het een zwerfkat is niet duidelijk.

Wetenschappers kozen Fťlicette na een intensieve training, onder meer in een centrifuge. Vermoedelijk werd ze gekozen vanwege haar rustige karakter, maar het kan ook zijn dat ze werd gekozen omdat de 13 andere katten die getraind werden te zwaar waren.

Minder dan een week na haar landing wilde de CNES een tweede Franse kat naar de ruimte sturen, maar dat liep niet goed af. Door een technisch probleem explodeerde de raket kort na de lancering.

Ook met Fťlicette liep het niet goed af: na de landing werd ze naar een laboratorium gebracht en wetenschappers lieten haar inslapen, zodat het effect van de ruimtereis op de hersenen van het dier kon worden gemeten.


Franse politieman met relatieprobleem schiet drie mensen dood

In Frankrijk heeft een politieman met zijn dienstwapen drie mensen doodgeschoten en drie verwond en daarna met het wapen zelfmoord gepleegd. De 31-jarige agent uit Sarcelles bij Parijs had gisteravond van zijn vriendin te horen gekregen dat ze het uitmaakte. Daarop schoot hij zijn vriendin in haar gezicht. Zij ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Daarna schoot hij op straat twee mannen van 30 en 44 dood. Of hij die kende, is nog onduidelijk. Vervolgens ging de politieman naar het huis van zijn schoonouders en schoot de vader van zijn vriendin dood. Ook verwondde hij haar moeder en zus en doodde de hond. De politieman zelf werd later dood in de tuin gevonden. Hij had met zijn dienstwapen zelfmoord gepleegd.

Sinds de aanslagen van 13 november 2015 in Parijs en Saint-Denis hebben Franse politiemensen het recht hun dienstwapen permanent bij zich te hebben. De moordpartij van gisteren heeft geleid tot discussie daarover. Volgens Franse media hebben dit jaar al 46 politieagenten met hun eigen wapen zelfmoord gepleegd.


Geld verdienen aan CO2 kan en is ook nog goed voor het milieu

Broeikasgas CO2 gebruiken als grondstof in plaats van het laten vrijkomen als nutteloos afval. Het is mogelijk. We kunnen er mee bouwen, er brandstof van maken of zelfs asbest mee afbreken. Bedrijven en onderzoekers zijn al druk bezig met het ontdekken en ontwikkelen van commerciŽle toepassingen.

Bouwbedrijf RuwBouw Groep heeft bijvoorbeeld een bouwsteen ontwikkeld die bestaat uit zand, reststoffen uit de staalindustrie en CO2.

Vijf jaar geleden reed Frans Temmermans van RuwBouw met een collega op de snelweg in de buurt van Harderwijk en sprak voor de zoveelste keer over zijn idee om CO2 op te slaan in bouwsteen. De collega vond het welletjes, zette de auto aan de kant en pakte een stuk papier. Op het dak van de auto werd het plan uitgetekend.

En nu worden de eerste CO2 bouwstenen ook daadwerkelijk gemaakt op de voormalige kalkzandsteen fabriek in het Overijsselse Kloosterhaar. Van los zand tot keiharde stenen:

De stenen worden een zeecontainer ingereden die wordt gevuld met CO2. Na een paar uur is het gas opgenomen. Het is een verbinding aangegaan met de staalslak in het zand, waardoor het als bindmiddel voor de stenen fungeert.

De CO2-stenen worden nu nog gebruikt voor de tussenwanden van een appartementencomplex in Amsterdam. Het bedrijf wacht op een licentie om met CO2-stenen dragende constructies te kunnen gaan bouwen. Bij de Ruwbouw Groep twijfelt niemand eraan dat dit gaat gebeuren.

Minder broeikasgas

Met zo'n vergunning kan het bedrijf op grote schaal stenen gaan produceren. Dat kan op de huidige locatie zijn of dicht bij de plaats waar veel CO2 wordt gecreŽerd. Denk dan bijvoorbeeld aan een kunstmestfabriek.

Volgens Temmermans is voor een gemiddelde gezinswoning die met deze steen gebouwd wordt 5000 kilo CO2 nodig. De woningen kunnen naar verwachting vanaf volgend jaar worden gebouwd.

De productie van deze steen haalt niet alleen CO2 uit de atmosfeer, maar leidt ook tot een flinke reductie van het broeikasgas. Voor de traditionele steenproductie is heel veel energie nodig. Om kalkzandsteen te verharden is nu nog aardgas nodig en daarbij komt veel CO2 vrij.

'Prachtig voorbeeld'

Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat reageert positief. "Zo moet het. Innovatieve bedrijven zien kansen en komen met producten en diensten waarmee de CO2-uitstoot kan worden verminderd. Daardoor ontstaat nieuwe werkgelegenheid. Deze onderneming laat zien dat dat heus kan zonder aanmoediging of ondersteuning van de overheid. Een prachtig voorbeeld."

Ook bij TNO worden producten ontwikkeld die gemaakt worden met CO2. Volgens Earl Goetheer van TNO kunnen we over vijftien tot twintig jaar wel zes megaton hergebruiken. Dat is een derde van wat het kabinet als afval onder de grond wil stoppen. Volgens Goetheer kan een kleine tien procent van die zes megaton daarvan in bouwmateriaal terecht komen. En die gaat er nooit meer uit, ook niet bij sloop.

Brandstof

Een andere manier om CO2 te hergebruiken is door er brandstof van te maken. Die wordt gemaakt door CO2 te laten reageren met waterstofgas. Waterstofgas kan geproduceerd worden door de elektrolyse van water met behulp van stroom. Dat is vooral handig op dagen dat er teveel zonne- of windenergie wordt geproduceerd. Die energie kan dan met behulp van CO2 worden omgezet in brandstof.

Ook op andere plekken wordt onderzoek gedaan naar hergebruik van CO2. Bijvoorbeeld door onderzoeksbureau CE Delft. Dat onderzoekt in opdracht van haven- en industriŽle bedrijven in Rotterdam wat er mogelijk is qua CO2 hergebruik in de Rotterdamse regio. Het is optimistisch over de verwerking van asbest tot een onschuldig product door gebruik van CO2. Een ander mogelijk rendabele toepassing is het gebruik van CO2 om bij de productie van polyolen, een grondstof voor polyurethaan. Dat is een soort schuim, dat in allerlei producten wordt gebruikt.

Twee procent hergebruik

Maar over de uiteindelijke bijdrage die hergebruik van CO2 kan leveren lopen de meningen uiteen. Hans Bolscher is consultant op het gebied van afvang en verwerking van CO2 en was van 2009 tot 2010 bij het ministerie van Economische Zaken verantwoordelijk voor de CO2 opslag. Hij plaatst wel een kanttekening.

Volgens Bolscher is door hergebruik van CO2 in 2030 hooguit twee procent van de huidige uitstoot van CO2 commercieel te hergebruiken. En dan moet alles mee zitten, ook qua wetgeving, anders zal het hooguit een procent zijn. Dan gaat het om twee tot vier megaton. In totaal stoot Nederland nu ongeveer 200 megaton CO2 per jaar uit.

Ook volgens Greenpeace kan hergebruik van CO2 maar een kleine bijdrage leveren aan het terugdringen van het probleem. Belangrijk is daarbij volgens de milieuorganisatie dat het hergebruik ook commercieel rendabel is en niet wordt gesubsidieerd. Hergebruik van CO2 moet volgens Greenpeace ook niet gebruikt worden als argument om door te gaan met het uitstoten van CO2.


Vingerafdruk in paspoort wordt nooit gecontroleerd

Hoewel burgers al sinds 2009 verplicht zijn vingerafdrukken af te staan voor in hun paspoort, worden die op Schiphol, bij de grens en in het buitenland nooit gecontroleerd. Dat blijkt uit navraag van de NOS bij de marechaussee en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid. De verplichting komt voort uit Europese afspraken, die werden gemaakt in reactie op onder meer de aanslagen in de VS op 11 september 2001.

Alleen bij gemeenten wordt er in incidentele gevallen wel eens naar vingerafdrukken gekeken. Andere autoriteiten, zoals op Schiphol, kunnen de vingerafdrukken door technische oorzaken of politieke redenen niet eens lezen. Volgens biometrie-expert Max Snijder moeten we vooralsnog concluderen dat het project met vingerafdrukken "volledig is geflopt".

20 miljoen afdrukken

De invoering van de vingerafdruk in het paspoort heeft de samenleving ondertussen al tientallen miljoenen gekost. Alleen al het aanschaffen van ongeveer 4800 vingerafdrukscanners werd voor de invoering geschat op 32 miljoen euro. Een deel van die scanners is inmiddels al weer vervangen.

"Dat we wel vingerafdrukken moeten afgeven maar niet gebruiken, is eigenlijk niet uit te leggen", vindt Snijder. Toch verbaast hem het niet. Hij schreef in 2010 in opdracht van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid al een kritisch rapport over het biometrisch paspoort. "Het is een Europese afspraak, waar we lelijk aan vast zitten." Sinds 2009 zijn er ongeveer 20 miljoen vingerafdrukken afgenomen bij Nederlandse burgers.

Het idee voor een beter paspoort ontstond na de aanslagen op het World Trade Center in 2001. Een maand na de aanslagen kondigde het toenmalig kabinet al aan dat er vingerafdrukken in paspoorten moesten komen. Vanaf 2009 werd dat verplicht in Nederland en de hele Europese Unie. Sindsdien moet elke burger bij een aanvraag van een Nederlands paspoort twee vingerafdrukken afgeven, die worden opgeslagen in een chip op het paspoort.

Maar na de invoering is er niets meer mee gedaan. Het doel was om 'look-alike-fraude' - waarbij iemand reist op een paspoort van iemand die erg veel op hem lijkt - tegen te gaan. Ook moest het helpen om in Nederland identiteitsfraude beter op te sporen, schreef Justitie-minister Donner in 2003 aan de Tweede Kamer. Van beide toepassingen is niets terechtgekomen, zo blijkt uit een rondgang langs betrokken partijen.

Bij de marechaussee op Schiphol is de apparatuur nog niet eens geschikt om vingerafdrukken te controleren. Al bij de invoering in 2009 werd duidelijk dat de marechaussee bij grenscontroles de vingerafdrukken van inreizende passagiers op dat moment niet kon controleren. Maar het ministerie van Binnenlandse Zaken kondigde bij de invoering aan dat "binnen afzienbare tijd deze apparatuur wel beschikbaar is".

De marechaussee laat desgevraagd weten dat de apparatuur inmiddels aanwezig is, maar "niet is gecertificeerd" om de chip op het paspoort te ontsleutelen. Met andere woorden: de beveiliging van de apparatuur is nog niet goedgekeurd.

Ook in het buitenland kan niemand de Nederlandse vingerafdrukken uitlezen. Nederland heeft de sleutel die daarvoor nodig is nog met geen een enkel ander land gedeeld, erkent het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Dat is opvallend, omdat de invoering van vingerafdrukken op het paspoort mede werd ingevoerd onder druk van de Verenigde Staten. Amerika kondigde na 9/11 aan dat dat alleen mensen met een biometrisch paspoort vrij naar de VS konden reizen. Maar in Amerika kunnen ze dus nog altijd niet de Nederlandse vingerafdrukken uitlezen. Nog opvallender: de Verenigde Staten zagen zelf af van het gebruik van vingerafdrukken in het eigen paspoort.

Overigens geldt dat ook andersom: Nederland heeft van geen enkel ander land de cryptografische sleutel. Dus ook al zou de apparatuur van de marechaussee veilig genoeg zijn, dan nog zou Nederland de vingerafdrukken van inreizende buitenlanders op Schiphol niet kunnen controleren.

Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat over paspoorten gaat, erkent dat "de feiten zijn zoals ze zijn". Wel hebben ze op het ministerie goede hoop dat "binnen een aantal jaren" het uitwisselen van de cryptografische sleutels binnen Europa alsnog gerealiseerd gaat worden. Het aanpassen van de apparatuur bij de marechaussee, waardoor Nederlandse vingerafdrukken wel gecontroleerd kunnen worden, zou volgens de woordvoerder al in 2018 geregeld kunnen zijn.

'Op ťťn hand te tellen'

Formeel gezien kunnen gemeenten wel controleren of de vingerafdrukken in een paspoort overeenkomen met de houder van het paspoort. Maar in de praktijk gebeurt dit vrijwel nooit, vertellen verschillende gemeenten aan de NOS.

Zo zegt de gemeente Breda (met ruim 20.000 paspoortuitgiften per jaar) het "gemiddeld ťťn keer per jaar" te controleren, de gemeente Westland alleen "op verzoek van de houder zelf", de gemeente Zeist helemaal nooit en in Eindhoven kunnen ze het "op ťťn hand tellen". Voor Nederlandse ambassades in het buitenland geldt hetzelfde. Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken laat weten dat het "heel weinig" gebeurt.

Het zou voor de hand liggen dat een gemeente iemands vingerafdrukken controleert bij het afhalen van een nieuw paspoort. De gemeente weet dan zeker dat het nieuwe paspoort hoort bij de persoon aan de andere kant van de balie.

Maar volgens biometrie-expert Max Snijder is dat nooit ingevoerd vanwege de slechte kwaliteit van vingerafdrukken. "Uit een steekproef bij een gemeente bleek dat ongeveer 20 procent van de vingerafdrukken niet klopte. Gemeenten zouden dan in de praktijk 20 procent van de aanvragers moeten weigeren een paspoort te geven."

Vorig jaar bleek nog bij een 'kwaliteitscontrole' dat bij 10 tot 15 procent van de uitgegeven paspoorten op die dag vingerafdrukken 180 graden waren gedraaid. Waarschijnlijk kwam dat door een fout van gemeente-ambtenaren, die de vingerafdruk verkeerd-om hadden afgenomen.

Het laat volgens Snijder zien dat het project nooit goed is uitgedacht, mede omdat er te weinig is geÔnvesteerd. "Ons werd voorgehouden dat er minimale investeringen mee gemoeid waren. Dat staat haaks op de torenhoge ambities en is voor zulke complexe projecten een recept voor mislukking." Experts waarschuwden volgens hem wel, maar werden niet gehoord.

Ook de politie kijkt nooit om naar de vingerafdrukken in een paspoort. Dat mogen ze niet, omdat dat wettelijk zo is vastgelegd. Alleen als er bijvoorbeeld een lijk wordt gevonden waarvan de identiteit niet duidelijk is, kan de politie bij de gemeente om een uitdraai van de vingerafdrukken in het paspoort vragen. Of dat ook in de praktijk gebeurt, kan de politie niet zeggen.

Aanvankelijk was de bedoeling dat er een database zou komen met alle vingerafdrukken van burgers, waar ook in de politie zou kunnen struinen. Daar zag politiek Den Haag uiteindelijk van af, nadat het Europees Hof van Justitie oordeelde dat dat in strijd is met de privacy.

Stoppen

Nederland kan niet zomaar zelf stoppen met het opnemen van vingerafdrukken. Omdat vingerafdrukken verplicht zijn volgens een Europese richtlijn, is het lastig om hier onderuit te komen. In 2014 deed toenmalig minister Plasterk op verzoek van de Tweede Kamer al eens een poging in Brussel, maar hij kwam van een koude kermis thuis.

"Als je nu een streep trekt onder het project, zou je zeggen: trek de stekker eruit", stelt Max Snijder. Toch vindt hij dat we er mee door moeten gaan. Hij heeft nog hoop dat het probleem met het uitwisselen van sleutels wordt opgelost. "Er is een centraal sleutelsyteem in ontwikkeling op wereldwijde schaal. Dat is een grote stap. Maar dat gaat zeker nog een aantal jaren duren."


Marathonlopers trotseren deken van smog in New Delhi

De smog in de Indiase hoofdstad New Delhi is deze maand zo ernstig dat artsen spreken van een noodsituatie, maar dat heeft duizenden mensen er niet van weerhouden vandaag mee te doen aan een halve marathon door de stad.

De Indiase gezondheidsdienst stapte drie dagen geleden naar de rechter om de marathon te laten opschorten. De dienst vond het onverantwoordelijk mensen te laten hardlopen in de smog. Mensen die gewoon door New Delhi lopen hebben al last van branderige ogen en keelpijn, dus artsen verwachten ernstige gezondheidsschade voor hardlopers. Het Indiase gerechtshof besloot echter groen licht te geven voor de wedstrijd.

De smog was tijdens de wedstrijd wel wat minder erg doordat het gisteren had geregend en het parcours 's ochtends was natgespoten tegen het stof. Zo'n 35.000 hardlopers verschenen aan de start.

De EthiopiŽr Berhanu Legese won bij de mannen in 59 minuten en 46 seconden en zijn landgenote Almaz Ayana was met 1 uur, 7 minuten en 11 seconden de snelste bij de vrouwen.


Steunactie voor deelnemers blokkade anti-Zwarte Piet-betogers

Op internet is een voorstander van Zwarte Piet een actie begonnen om geld in te zamelen voor actievoerders die mogelijk een boete krijgen voor het blokkeren van de snelweg. Het geld is voor eventuele boetes die mensen krijgen die gisteren op de A7 bij Joure een blokkade opwierpen tegen bussen met anti-Zwarte Piet-betogers die op weg waren naar de intocht van Sinterklaas in Dokkum. Er was vanmiddag om 16.30 uur volgens informatie van de website doneeractie.nl al meer dan 20.000 euro opgehaald.

De initiatiefnemer noemt de deelnemers aan de blokkade helden. De supporters van Zwarte Piet veroorzaakten met hun blokkade een aantal aanrijdingen. De politie hield niemand aan, om zo snel mogelijk de weg weer te kunnen vrijmaken.

Wel noteerde de politie de kentekens van de automobilisten die meededen aan de blokkade. Er is overleg tussen politie en OM over eventuele vervolging.

Vertrouwen

Jerry Afriyie van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet zegt vanavond tegen de NOS verontwaardigd te zijn: "Wij hebben alles precies volgens het boekje gedaan toen wij wilden protesteren, en dan is dit de reactie van de autoriteiten. Het zet je aan het denken, heeft het wel zin om een actie van tevoren te melden?" Dat wil volgens hem niet zeggen dat er onaangekondigde acties komen. Of er de komende periode nog nieuwe acties komen, wil hij niet zeggen. "Het is nu aan de autoriteiten om ons vertrouwen terug te winnen."


Waar is de vermiste Argentijnse onderzeeŽr gebleven?

In ArgentiniŽ groeit de bezorgdheid over het lot van het marineschip ARA San Juan. Van de onderzeeŽr is sinds woensdag niets meer vernomen. Wel werden signalen opgevangen die mogelijk van het schip zijn, maar zekerheid daarover is er niet. En dus is de vraag of de 44-koppige bemanning nog leeft. De zoektocht wordt bemoeilijkt door slechte weersomstandigheden.

Volgens ArgentiniŽ is er mogelijk een stroomstoring aan boord, waardoor het niet meer kan communiceren. Hoofdredacteur Jaime Karremann van Marineschepen.nl is niet gerust op een goede afloop. "In ArgentiniŽ is het probleem dat er heel weinig geld is", legt hij uit. "En dat heeft dan weer gevolgen voor het onderhoud en voor de training van de bemanning. Technische problemen aan boord kun je alleen maar oplossen als je goed getraind personeel hebt."

En daaraan schort het volgens Karremann. Een groot verschil met de bemanning van de Europese of Amerikaanse onderzeeŽrs. "In Nederland en binnen de NAVO kent ieder bemanningslid van een onderzeeŽr het schip helemaal van binnen en buiten. Zelfs de kok weet hoe 'ie het schip uit het water moet halen. Daarnaast wordt er binnen de NAVO regelmatig op noodsituaties geoefend. In Den Helder is een speciale ontsnappingstoren in een zwembad. En eens in de zoveel tijd is er een grote NAVO-oefening, waarbij een onderzeeboot op de bodem wordt gelegd."

Volgens Karremann kunnen moderne onderzeeboten een dag of zeven zonder stroom onder water blijven, voor er problemen ontstaan met de zuurstofvoorziening. Daarnaast zijn er speciale kaarsen aan boord, die zuurstof kunnen aanmaken. "Een van de mogelijkheden is dat het schip problemen heeft, maar wel wil doorvaren. Het is er namelijk heel slecht weer. Tussendoor proberen ze dan wellicht contact te krijgen. Dat verklaart misschien dat er nog geen noodbakens of noodvuurwerk zijn waargenomen."

In noodsituaties kan namelijk een van de oranje boeien van een onderzeeboot worden losgelaten. Is zo'n boei eenmaal aan de oppervlakte gekomen, dan zendt die een noodsignaal uit. Dat is in dit geval nog niet gebeurd of niet waargenomen. Bovendien schrijft het protocol voor dat onderzeeŽrs naar boven moeten komen, als er problemen zijn met de communicatie.

Schip doormidden

En dus is Karremann er niet gerust op. "Er is met vliegtuigen in het gebied gezocht en er is niets gezien. De bemanning zal bij communicatieproblemen een mast opsteken en kijken wat er gebeurt. Het komt vanuit de Argentijnen een beetje over van: 'we willen de gemoederen niet in paniek laten raken'. Het komt heel soms voor dat een schip, met bemanning, zinkt zonder een signaal af te geven."

Misschien is er wel iets misgegaan met de San Juan, een 33 jaar-oud schip van Duitse makelij. Een paar jaar geleden is de onderzeeŽr gerenoveerd. Karremann: "De modernisatie duurde enorm lang, het was een ingrijpende klus. Bij de bouw van een onderzeeboot wordt alles in stukjes gebouwd en aan elkaar gelast. Maar hier is het schip doormidden gezaagd om de dieselmotoren te vervangen. En het hangt er dan van af of dat wel op een goede manier is uitgevoerd."

Overigens is het schip maar een paar jaar ouder dan de Nederlandse onderzeeŽrs, die tussen 1990 en 1994 in de vaart werden genomen. In de Tweede Kamer is brede steun voor de aanschaf van nieuwe schepen, die rond 2025 de vier Walrusklasse-onderzeeŽrs moeten vervangen.